Najaarsconcert 2018:
Edge of Eternity / Zoom van de Eeuwigheid

Midden in de herfst brengt Photonen met Edge of Eternity klanken die ons oor naar binnen doen richten. Muziek rondom Allerzielen, een van oorsprong katholiek gebruik, dat inmiddels ook in veel bredere kring mensen inspireert om overleden geliefden te herdenken. Ons concert zal er in ieder geval voor zorgen dat de ziel kan luisteren.

Als leidraad geldt de prachtige polyfonie van de zesstemmige requiemmis Officium Defunctorum uit 1603 van Tomás Luis de Victoria, afgewisseld met verrassende composities zoals het voor Photonen geschreven Fonés/Stemmen van Gustavo Trujillo op teksten van Willem Jan Otten en Kaváfis. Verder romantische koormuziek van Reger en Rheinberger en bijzondere, recentere werken zoals Again van David Lang en Stars van de Litouwse componist Ēriks Ešenvalds. In Stars worden de koorklanken begeleid door het geluid van watergestemde kristallen glazen.

Zaterdag 3 november 2018 – 20.15 u – Engelse Kerk, Begijnhof 48, 1012 WV Amsterdam
Zondag 4 november 2018 – 15.30 u – Buiksloterkerk, Buiksloterkerkpad 10, 1034 VZ Amsterdam-Noord

Dowload hier de flyer.

Woensdag 31 oktober 2018 was onze dirigent Jeroen Spitteler te beluisteren tijdens een kort interview over Edge of Eternity bij Concertzender Actueel.


Songs from the New World

Zondag 15 april 2018  / Utrecht, Oud-Katholieke Gertrudiskathedraal, Willemsplantsoen 2. 16:00 uur

Zaterdag 21 april 2018 / Amsterdam, Waalse Kerk, Walenpleintje 159. Aanvang 20:15 uur
Programma met pauze. Concert in het kader van de korenserie ‘Couleur Vocale’. Download hier de concertflyer.

PROGRAMMA

Even geen fake news…. Na een korte presentatie tijdens de openingsdag van de korenserie Couleur Vocale in de Waalse Kerk in februari 2018 wil Photonen u verder verrassen met klanken uit de Nieuwe Wereld. Werken van Copland en Samuel Barber maar ook van hedendaagse componisten die in de Verenigde Staten en hier furore maken.

Met Songs from the New World brengt Photonen Amerikaanse koormuziek uit zowel de 20ste als de huidige eeuw. Net als Europa kent Noord-Amerika een bruisende koortraditie, niet alleen in kerken en concertzalen maar ook zeker op colleges en universiteiten. In de laatste jaren hebben verschillende hedendaagse Amerikaanse componisten ook hier steeds meer het repertoire verrijkt. Eric Whitacre is daarvan een bekend voorbeeld. Van hem brengen we de minder bekende Three Flower songs, op teksten van Emily Dickinson, Federico García Lorca en de 17de eeuwse dichter Edmund Waller.

De in Noorwegen geboren maar al geruime tijd in de VS werkzame Ola Gjeilo schreef het levendige Unicornis Captivatur op een laatmiddeleeuwse tekst uit de Codex Engelbert, vol symboliek en fabeldieren.

Waar in onze streken vooral de oude muziek een belangrijke inspiratie levert, kijken in de VS componisten daarnaast naar populaire en lichte muziek. Stephen Paulus is daarvan een voorbeeld.

Een heel eigen inspiratiebron vormen natuurlijk de spirituals. Twee daarvan staan er op ons programma in een spannend arrangement voor kamerkoor door Ken Burton. Daarnaast klinkt I know Moon-rise, een speciaal voor dit concert door Jeroen Spitteler gearrangeerde versie voor bariton en koor (première) van de melancholische spiritual die bekend is als Lay this body down. Dezelfde spiritual inspireerde David Lang tot zijn compositie Oh Graveyard.

Uiteraard klinken in ons programma ook de grote meesters van de Amerikaanse koormuziek: Four Motets van Aaron Copland, die hij als jonge componist schreef in 1921, toen hij in Parijs studeerde bij Nadia Boulanger, vormen een hoogtepunt uit de koortraditie. Het relatief onbekende To be sung on the water van Samuel Barber is daarbij een prachtige, meditatieve aanvulling.

Aaron Copland (1900-1990); Four motets
   – Help us, O Lord  
   – Thou, O Jehovah, abideth forever
   – Have mercy on Us, O my Lord
   – Sing ye praises to our King

Samuel Barber (1910-1981): To be sung on the water

Ola Gjeilo (1978): Unicornis Captivatur

Ola Gjeilo: Northern Lights

Eric Whitacre (1970): Three Flower Songs
   – I hide myself
   – With a lily in your hand
   – Go, lovely rose

Stephen Paulus (1949-2014): The road home

Spirituals:

Jeroen Spitteler (1970): I know moon-rise (Lay this body down)  – Première

David Lang (1957): Oh Graveyard (Lay this body down)

Ken Burton (1970):  Steal away to Jesus

Ken Burton: Put on the armour of the Lord

 

 


Mariavespers

Zondag 10 december 2017
15.15 uur
Dominicuskerk, Amsterdam

Claudio Monteverdi: Vespro della beata Vergine (1610) met solisten en instrumentalisten.

Opera in de kerk! De gelovigen in de vroege zeventiende eeuw moeten werkelijk niet geweten hebben wat ze meemaakten, toen ze de klanken van de Mariavespers van Claudio Monteverdi voor het eerst hoorden. Monteverdi had met zijn Mariavespers een waarlijk revolutionair werk geschapen, een compositie die de religieuze muziek ingrijpend en blijvend zou beïnvloeden. De vespers kenden een voor die tijd ongekend theatrale aanpak van liturgische muziek. Tal van stijlen en special effects wisselen elkaar af, van de juichende fanfare aan het begin tot het gebruik van echo’s in het Audi coelum. En tegelijk is het werk diep gegrondvest in de kerkelijke traditie: als basis voor de structuur koos Monteverdi voor de aloude psalmmelodieën uit de gregoriaanse liturgie op Latijnse teksten.

Met een korte inleiding door musicoloog Wout Strootman.

Zondag 10 december 2017 – 15.15 uur
Dominicuskerk, Spuistraat 12, 1012 TS, Amsterdam

Uitvoerenden:
Photonen Vocaal Ensemble / Photonen Projectorkest o.l.v. dirigent Jeroen Spitteler.
Solisten:
Heleen Koele, Ingrid Nugteren sopraan
Steven van Gils, Gerben Houba, Maarten Stevens tenor

Woensdag 29 november 2017 werd luitist David Mackor, die op 10 dec. meespeelde bij de Mariavespers, naar aanleiding van dit concert geïnterviewd door de Concertzender. Uitzending terug te luisteren via Concertzender Actueel.