Flyer ontwerp: Seppie Groot

Een feest van Carols en Kerstliederen

De Kersttijd heeft door alle landen, talen en tijden heen vele componisten geïnspireerd tot het schrijven van aanstekelijke muziek. Photonen zingt voor u uit deze muzikale schat zowel bekend als minder bekend en zelfs geheel nieuw repertoire. Werk van o.a. Victoria, Pärt, Howells en Poulenc.
Dit alles onder begeleiding van de vermaarde organist David Jansen. Daarnaast is dit moment van het jaar bij  uitstek de tijd om samen te zingen. Daarom willen we, in deze laatste donkere dagen voor Kerst, niet de kans laten liggen samen met u bekende kerstliederen te zingen.

Dit is een concert in het kader van de koorserie Couleur Vocale (CV) van de Waalse Kerk.

Zaterdag 21 december 2019 – 20:15 uur

De Waalse Kerk
Walenpleintje 157-159
1012 JZ Amsterdam

www.photonen.nl

Kaarten aan de deur en online* via de Waalse Kerk: www.dewaalsekerk.nl/agenda

Entree:  €  18,50 / € 16,00*
CJP/student/stadspas groene stip:  € 16,00 /  € 13,50*
vriend/koorlid van aan CV deelnemend koor:  € 11,00* (alleen online)
tot 16 jr:  €  8,50 (alleen aan de deur)

 

 


 


Flyer Rachmaninov. Ontwerp: Lisette Schenkels

Vespers Rachmaninov

Samen met het UVE brengt Photonen twee concerten met o.m. de Vespers van Sergej Rachmaninov. Zaterdag 2 november avondconcert in de Nicolaïkerk in Utrecht, zondag 3 november middagconcert in de Dominicuskerk in Amsterdam.

Na de eerste uitvoering van de Vespers in 1915 was het enthousiasme van het publiek zo groot dat er onmiddellijk extra concerten werden ingelast. Met de Vespers creëerde Rachmaninov een klassiek meesterwerk voor koor in de vroege 20ste eeuw. Het is direct geïnspireerd op de lange gezongen nachtelijke paaswake van de orthodoxe liturgie die het opstandingsfeest inluidt. Rachmaninov gebruikte de hymnen en gezangen uit de Russische kerk maar creëerde ook vernieuwende klanken door het samenbrengen van muziek uit de oosterse en westerse traditie. Dit alles balde hij samen in een uur muziek die zowel monumentaal klinkt als verstild, zowel melancholisch als feestelijk.

De gecombineerde krachten van het Utrechts Vocaal Ensemble en van Photonen Vocaal Ensemble uit Amsterdam, beide o.l.v. Jeroen Spitteler, staan garant voor onvergetelijke uitvoeringen. Daarnaast zullen beide ensembles zich kort presenteren met een eigen afwisselend programma, met muziek van o.a. Pärt, Kreek, Holst en Duruflé.

Solisten: Maria de Moel (mezzosopraan) en Maarten Stevens (tenor)

Zaterdag 2 november 2019 – 20:15
Nicolaïkerk, Nicolaaskerkhof 8, 3512 XC Utrecht
(20 min. loopafstand van Utrecht CS)

Zondag 3 november 2019 – 15:30
Dominicuskerk, Spuistraat 12, 1012 TS Amsterdam
(op loopafstand van Amsterdam CS)

 

—————————————————————————————————————————–————–

Mei 2019: Regina!

Photonen brengt met Regina! een programma met muziek rond MaSamen ria. Zij is de meest geportretteerde vrouw uit de kunstgeschiedenis. In talloze liederen wordt zij bezongen en toegezongen. Er zijn zo veel prachtige liederen voor en over haar geschreven, dat slechts een kleine selectie daaruit al een boeiende reis door de muziekgeschiedenis oplevert.  Het programma is deels a capella en deels met een hobosolist.

Het virtuoze Concerto per la beata Vergine (2000) van de Belg Vic Nees is het centrale stuk: drie minder bekende teksten zette Nees op muziek waarbij een bewegelijke hobosolo speels om het koor heen cirkelt en ons van het ene naar het andere deel leidt.
Het  serene Salve Regina van Poulenc wordt gecontrasteerd met het dansante Salve Regina / To the mothers in Brazil van Larsson/Eriksson. In dit laatste stuk worden de uitvoerders uitgenodigd om vrijelijk te improviseren met het muzikale materiaal. Ook daarin zal de hobo een rol spelen.

Tavener schreef met Mother of God, Here I Stand een klankicoon dat past bij de orthodoxe wereld waarbij hij aansluiting heeft gezocht. Jeroen Spitteler schreef The May Magnificat voor vrouwenkoor op een gedicht van Gerard Hopkins Manley (1844-1889).
Het Ave Maria van Victoria voor acht stemmen vormt met haar polyfone pracht een contrast met het contemplatieve Ave, Generosa van de middeleeuwse componiste en mystica Hildegard von Bingen. Met het Concert voor koor zijn we weer terug in de 20ste eeuw. Rachmaninov schreef het op twintigjarige leeftijd na een intensieve studie van vocale werken van zowel Oost als West. Zijn Concert voor koor, dat de lof van Maria zingt, werd uiteindelijk de opzet naar de beroemde Vespers.

Met een hobosolist in ons midden mag ook een ander fraai werkje niet onbreken: Ennio Morricones Gabriel’s oboe, de themasong uit de film The Mission.

Solist is de hoboïst Samuel Aguirre. Woensdag 8 mei werd Samuel geïnterviewd door de Concertzender voor het programma Concertzender Actueel.

 Samuel Agustín Aguirre (1993) studeert directie bij Jan Cober en hobo bij Marc Schaeferdiek en Ralph van Daal aan het Conservatorium Maastricht. Samuel is geboren in het Colombiaanse dorp Bolívar, waar hij als autodidact zijn muzikale talenten ontwikkelde. Daarna startte Samuel met zijn muzikale studie in Medellín, de hoofdstad van zijn provincie. In Colombia speelde hij in harmonie- en symfonieorkesten, met name het ‘Jeugd Philharmonisch Orkest van Medellin’ en de ‘Youth symphonic band of Medellín’. Met dit orkest, bestaande uit vooral kansarme jongeren, nam Samuel deel aan een Europese Tour met als hoogtepunt het Wereld Muziek Concours 2013 in Kerkrade. Daar is Samuel bij een gastfamilie terecht gekomen en is hij naar het conservatorium gegaan.

Sinds 2014 is hij hoboïst en hoboleraar bij de Koninklijke Harmonie Sainte Cécile Eijsden, en dirigent van Les Jeunes de Sainte Cécile (Eijsden). Ook is hij sinds 2015 als hobodocent verbonden aan de muziekschool in Kerkrade. Sinds 2015 speelt Samuel Aguirre met het EU Jeugd Harmonieorkest. In 2016 heeft hij als solist met Philharmonie Zuid-Nederland vijf concerten verzorgd in Limburg en Brabant. In hetzelfde jaar werd Samuel uitgenodigd door het Symphony Orchestra of Antioquia (Colombia) om hobomasterclasses te geven.

Samuel kreeg in 2014 de Zuyd Excellence Scholarship-beurs voor zijn excellente muzikale prestaties en uitstekende motivatie. In juli 2017 ontving hij de WMC André RieuTalent Award vanwege zijn veelbelovende muzikale talenten.

Een korte documentaire over het bijzondere levensverhaal van Samuel Aguirre vindt u hier.

Concerten:

Vrijdag 17 mei 2019 – 20:15 uur – Pieterskerk, Pieterskerkhof 3, Utrecht
Kaartverkoop concert Pieterskerk.

Zondag 19 mei 2019 – 15:15 uur – Dominicuskerk, Spuistraat 12, Amsterdam
Kaartverkoop concert Dominicuskerk.

Toegang bij beide locaties:
Aan de zaal € 16 normaal / € 12 kortingstarief
Online € 15 normaal / € 10 kortingstarief
Kortingstarief geldt voor: CJP/student/U-pas/Stadspas groene stip

Dit concert wordt mede mogelijk gemaakt door het Prins Bernhard Cultuurfonds.


Najaarsconcert 2018:
Edge of Eternity / Zoom van de Eeuwigheid

Midden in de herfst brengt Photonen met Edge of Eternity klanken die ons oor naar binnen doen richten. Muziek rondom Allerzielen, een van oorsprong katholiek gebruik, dat inmiddels ook in veel bredere kring mensen inspireert om overleden geliefden te herdenken. Ons concert zal er in ieder geval voor zorgen dat de ziel kan luisteren.

Als leidraad geldt de prachtige polyfonie van de zesstemmige requiemmis Officium Defunctorum uit 1603 van Tomás Luis de Victoria, afgewisseld met verrassende composities zoals het voor Photonen geschreven Fonés/Stemmen van Gustavo Trujillo op teksten van Willem Jan Otten en Kaváfis. Verder romantische koormuziek van Reger en Rheinberger en bijzondere, recentere werken zoals Again van David Lang en Stars van de Litouwse componist Ēriks Ešenvalds. In Stars worden de koorklanken begeleid door het geluid van watergestemde kristallen glazen.

Zaterdag 3 november 2018 – 20.15 u – Engelse Kerk, Begijnhof 48, 1012 WV Amsterdam
Zondag 4 november 2018 – 15.30 u – Buiksloterkerk, Buiksloterkerkpad 10, 1034 VZ Amsterdam-Noord

Dowload hier de flyer.

Woensdag 31 oktober 2018 was onze dirigent Jeroen Spitteler te beluisteren tijdens een kort interview over Edge of Eternity bij Concertzender Actueel.


Songs from the New World

Zondag 15 april 2018  / Utrecht, Oud-Katholieke Gertrudiskathedraal, Willemsplantsoen 2. 16:00 uur

Zaterdag 21 april 2018 / Amsterdam, Waalse Kerk, Walenpleintje 159. Aanvang 20:15 uur
Programma met pauze. Concert in het kader van de korenserie ‘Couleur Vocale’. Download hier de concertflyer.

PROGRAMMA

Even geen fake news…. Na een korte presentatie tijdens de openingsdag van de korenserie Couleur Vocale in de Waalse Kerk in februari 2018 wil Photonen u verder verrassen met klanken uit de Nieuwe Wereld. Werken van Copland en Samuel Barber maar ook van hedendaagse componisten die in de Verenigde Staten en hier furore maken.

Met Songs from the New World brengt Photonen Amerikaanse koormuziek uit zowel de 20ste als de huidige eeuw. Net als Europa kent Noord-Amerika een bruisende koortraditie, niet alleen in kerken en concertzalen maar ook zeker op colleges en universiteiten. In de laatste jaren hebben verschillende hedendaagse Amerikaanse componisten ook hier steeds meer het repertoire verrijkt. Eric Whitacre is daarvan een bekend voorbeeld. Van hem brengen we de minder bekende Three Flower songs, op teksten van Emily Dickinson, Federico García Lorca en de 17de eeuwse dichter Edmund Waller.

De in Noorwegen geboren maar al geruime tijd in de VS werkzame Ola Gjeilo schreef het levendige Unicornis Captivatur op een laatmiddeleeuwse tekst uit de Codex Engelbert, vol symboliek en fabeldieren.

Waar in onze streken vooral de oude muziek een belangrijke inspiratie levert, kijken in de VS componisten daarnaast naar populaire en lichte muziek. Stephen Paulus is daarvan een voorbeeld.

Een heel eigen inspiratiebron vormen natuurlijk de spirituals. Twee daarvan staan er op ons programma in een spannend arrangement voor kamerkoor door Ken Burton. Daarnaast klinkt I know Moon-rise, een speciaal voor dit concert door Jeroen Spitteler gearrangeerde versie voor bariton en koor (première) van de melancholische spiritual die bekend is als Lay this body down. Dezelfde spiritual inspireerde David Lang tot zijn compositie Oh Graveyard.

Uiteraard klinken in ons programma ook de grote meesters van de Amerikaanse koormuziek: Four Motets van Aaron Copland, die hij als jonge componist schreef in 1921, toen hij in Parijs studeerde bij Nadia Boulanger, vormen een hoogtepunt uit de koortraditie. Het relatief onbekende To be sung on the water van Samuel Barber is daarbij een prachtige, meditatieve aanvulling.

Aaron Copland (1900-1990); Four motets
   – Help us, O Lord  
   – Thou, O Jehovah, abideth forever
   – Have mercy on Us, O my Lord
   – Sing ye praises to our King

Samuel Barber (1910-1981): To be sung on the water

Ola Gjeilo (1978): Unicornis Captivatur

Ola Gjeilo: Northern Lights

Eric Whitacre (1970): Three Flower Songs
   – I hide myself
   – With a lily in your hand
   – Go, lovely rose

Stephen Paulus (1949-2014): The road home

Spirituals:

Jeroen Spitteler (1970): I know moon-rise (Lay this body down)  – Première

David Lang (1957): Oh Graveyard (Lay this body down)

Ken Burton (1970):  Steal away to Jesus

Ken Burton: Put on the armour of the Lord


Mariavespers

Zondag 10 december 2017
15.15 uur
Dominicuskerk, Amsterdam

Claudio Monteverdi: Vespro della beata Vergine (1610) met solisten en instrumentalisten.

Opera in de kerk! De gelovigen in de vroege zeventiende eeuw moeten werkelijk niet geweten hebben wat ze meemaakten, toen ze de klanken van de Mariavespers van Claudio Monteverdi voor het eerst hoorden. Monteverdi had met zijn Mariavespers een waarlijk revolutionair werk geschapen, een compositie die de religieuze muziek ingrijpend en blijvend zou beïnvloeden. De vespers kenden een voor die tijd ongekend theatrale aanpak van liturgische muziek. Tal van stijlen en special effects wisselen elkaar af, van de juichende fanfare aan het begin tot het gebruik van echo’s in het Audi coelum. En tegelijk is het werk diep gegrondvest in de kerkelijke traditie: als basis voor de structuur koos Monteverdi voor de aloude psalmmelodieën uit de gregoriaanse liturgie op Latijnse teksten.

Met een korte inleiding door musicoloog Wout Strootman.

Zondag 10 december 2017 – 15.15 uur
Dominicuskerk, Spuistraat 12, 1012 TS, Amsterdam

Uitvoerenden:
Photonen Vocaal Ensemble / Photonen Projectorkest o.l.v. dirigent Jeroen Spitteler.
Solisten:
Heleen Koele, Ingrid Nugteren sopraan
Steven van Gils, Gerben Houba, Maarten Stevens tenor

Woensdag 29 november 2017 werd luitist David Mackor, die op 10 dec. meespeelde bij de Mariavespers, naar aanleiding van dit concert geïnterviewd door de Concertzender. Uitzending terug te luisteren via Concertzender Actueel.