Zaterdag 29 en zondag 30 mei 2010
Sint Catharinakerk, ’s-Hertogenbosch, Waalse Kerk, Amsterdam
In het programma Transparence staan teksten van mystici uit zowel de Christelijke als de Islamitische traditie centraal. Naast werken van o.a. Hildegard von Bingen, Gustav Mahler, Arvo Pärt en Olivier Messiaen, ligt met de twee grotere composities Transparence (1986) van Ton de Leeuw en Cantico del Sole (1989) van Maurice Pirenne, de nadruk op hedendaagse Nederlandse muziek.
Voor Transparence putte Ton de Leeuw uit de rijke traditie binnen de Islam van het Soefisme. Het werk is geschreven voor 18-stemmig koor, drie solisten met microfoon versterkt, en een blazers sextet.
De in 2008 overleden Maurice Pirenne, componist, musicus en pedagoog, was jarenlang rector cantus van de Kathedraal in Den Bosch en creëerde mede de rijke liturgische muziektraditie van deze kerk. Cantico del sole, op tekst van Sint Franciscus, is een van zijn complexere werken voor koor a capella.
Ton de Leeuw (1926-1996), Transparance (1986), 18 stemmig koor en blaassextet
Maurice Pirenne (1928-2008), Cantico del Sole (1989), Ave verum Corpus (1956)
Hildegard von Bingen (1098-1179), Antiphonen/responsoriën
Arvo Pärt (*1935), I am the true Vine (1996)
Olivier Messiaen (1908-1992), O sacrum Convivium (1937)
Gustav Mahler (1860-1911), Ich bin der Welt abhanden gekommmen (bew. Clytus Gottwald 1925)
Francis Poulenc (1899-1963), Quatre Petites Prières de saint François d’Assise (1948) voor mannenkoor